• دانلود تحقیق، مقاله و پروژه های دانشجویی به صورت کاملا رایگان
  • اشتراک فایل توسط پدید آورندگان جهت استفاده علمی دانشجویان و علاقه مندان
  • امکان ارسال لینک پروژه های جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورد دار تعداد اعضا با بیش از 270 هزار عضو فعال
  • منتخب بهترین وب سایت علمی فارسی زبان در جشنواره وب ایران

دانلود مقاله شناسایی آسیب های تعاملی زوجین با خانواده همسر

دانلود مقاله شناسایی آسیب های تعاملی زوجین با خانواده همسر

 

عنوان مقاله : شناسایی آسیب های تعاملی زوجین با خانواده همسر با تاکیید بر وظایف زناشویی

قالب بندی :  PDF

قیمت :   رایگان

شرح مختصر : تبعیت از دین برای زوجین، راه برون رفت از بحران های زندگی است تحول روابط میان زن و شوهر،در دهه‌های اخیر، قابل تردید نیست. برخی، تحولات موجود را، از آن رو که به افزایش ناسازگاری‌ها و فزونی‌ طلاق انجامیده است نگران کننده ارزیابی می‌کنند و برخی آن را ناشی از تغییراتی می‌دانند که در روند توسعه‌ی اجتماعی و دستیابی به نقطه‌ی تعادل جدید، اجتناب‌ناپذیر و گاه مطلوب می‌نماید. نگاه نقادانه به این تحولات و بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر آن، از دو جنبه حائز اهمیت است؛ هم به لحاظ تبیین مسئولیت‌های فردی زن و مرد به عنوان دو رکن پیوند خانواگی و هم به لحاظ تبیین مسئولیت نهادهای اجتماعی؛ اما در ابتدا، لازم است به تبیین موضوع بحث و زوایای آن پرداخته شود. از این رو در نوشتار پیش رو به آسیب شناسی روایط زوجین در ایران می پردازیم.یکی از عواملی که موجب اختلافات زوجین می شود دخالت یا نگرانی های بی مورد خانواده های زوجین است که متاسفانه در دهه های اخیر بعضا موجب فروپاشی نهاد خانواده می شود.پدر و مادر با تصور اینکه دخالت در زندگی زناشویی زوجین حمایت می کنند ،موجبات کدورت را فراهم میکنند.

خانواده کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی است، از این رو چنانچه دستخوش نابسامانی ومشکلات اقتصادی و اجتماعی شود، در وهله نخست بر روی سلامت روانی اعضا و سپس بر روی جامعه تاثیراتی آسیبزا و گاه جبران ناپذیر برجای میگذارد. میدهد عوامل نابسامانی خانواده در ذیل چهار محور اقتصادی، روانی، اجتماعی ،فرهنگی و زیستی قابل دسته بندی است .آسیب های دخالت خانواده ها را نیز نمی توان نادید گرفت.

هدف این تحقیق، ارائه الگویی مفهومی در زمینه عوامل و بسترهای شکل دهنده عدم سازگاری زنان باخانواده همسر و شرایط و متغیرهای واسطه ای ایجاد این عدم سازگاری و راهبردهای افراد برای مدیریت این روابط و افزایش سازگاری است. عوامل زمینه ساز شکل گیری فرایند عدم سازگاری با خانواده همسر علل متعددی دارد اما اگر زوجین زندگی را به سمت و سوی اسلامی سوق دهند قطعا ناسازگاری ها کنترل می شود و در نهایت با توکل به خداوند از بین می رود. زندگی به سبک اسلامی یعنی بایدها و نبایدها و چگونگی رفتار در زمینه‌های مختلف فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، سلامت و هرچه که به رشد و سعادت انسان کمک کند، کمال دنیوی و اخروی او را تضمین خواهد کرد؛ بنابراین، می‌توان سبک زندگی اسلامی را نمودهای رفتاری نسبتاً پایدار که برخاسته از عقاید، نگرش‌ها و معیارهای اخلاقی اجتماعی مورد تأیید اسلام بوده و شیوه زندگی فرد را در راستای عبودیت رقم می‌زند، تعریف کرد. ۱٫ الگوی اقتصادی؛ ۲٫ ارتباط معنوی؛ ۳٫ ساختار خانواده؛ ۴٫ ارتباط عاطفی؛ ۵٫ ارتباط شناختی؛ ۶٫ ارتباط رفتاری؛ ۷٫ رابطه جنسی؛ ۸٫ رابطه با خانواده اصلی؛ ۹٫ رابطه با خانواده همسر؛۱۰٫ سلامتی جسمی روحی؛ ۱۱٫ مساعدت در رشد و شکوفایی

فهرست :

چکیده

مقدمه

سوالات تحقیق

فصل اول : علل ناسازگاری و اختلافات همسران

مبحث اول : دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

گفتار اول : مهم‌ترین دلایل دخالت والدین و اطرافیان در زندگی زوجه

بند اول : عدم اطمینان والدین به آمادگی فرزندانشان برای شروع یک زندگی مشترک

بند دوم : فاش کردن اسرار و مشکلات زندگی مشترک برای اطرافیان و دوستان

بند سوم : وجود مشکلات شخصیتی در زوجین و عدم توانایی در تصمیم گیری

بند چهارم : عدم آمادگی زوج‌ها برای ازدواج

بند پنجم : اختلاف و درگیری بین خانواده

‌ گفتار دوم : پیامد های دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

مبحث دوم : روش‌های موجود برای مقابله و جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

فصل دوم : جایگاه و وظایف زنان در زندگی

مبحث اول : صفات و ویژگی‌های مختص زنان

گفتار اول : وظایف زنان در قرآن کریم

گفتار دوم : وظایف شرعی و وظایف اخلاقی زن در اسلام

بند اول : وظايف اخلاقي زن نسبت به شوهر

بند دوم : وظايف شرعي زن نسبت به شوهر

مبحث دوم : راهکارهای تحکیم خانواده

گفتار اول : حمایت اجتماعی

گفتار دوم : نظارت اجتماعی

گفتار سوم : تقویت دینداری

نتیجه گیری و پیشنهادات

منابع

اگر موفق به دانلود فایل نشدید مرورگر خود را تغییر دهید و یا لینک دانلود را در صفحه جدید مرورگر خود باز کنید ( گزینه Open in new tab )
در صورتی که هنگام باز کردن فایلهای فشرده به پسورد نیاز بود، از www.prozhe.com استفاده کنید

ارسال شده ها 6 دیدگاه برای مطلب “دانلود مقاله شناسایی آسیب های تعاملی زوجین با خانواده همسر”

  1. ملی نازار گفت:

    سلام عالی است مطالب ممنون از شما

  2. مریم گفت:

    با سلام خدمت آقای دکتر محمدرضا مروج اسکوئی
    ضمن تشکر: با توجه به کامنتی که بر مقاله؛ شناسایی آسیب های تعاملی زوجین با خانواده همسر با تاکیید بر وظایف زناشویی؛ گذاشتید بعنوان یه ایرانی مشتاق به علم و دانستن … پیشنهاد می کنم خیلی هم ممنون می شوم که جنابعالی کتابی در این زمینه که بر اساس تجربیات خود: علوم و حقایق حاکم بر کشورمون… نوشته و در اختیار خوانندگان قرار دهید. اگر کتابهای گرانبهاتونم در این خصوص معرفی بفرمایید: سپاسگزارم
    باتشکر واحترام

  3. المیرا گفت:

    بسیار عالی بود
    مطالب مفید و کارآمد
    سپاسگذارم

  4. دکتر محمدرضا مروج اسکوئی گفت:

    درود بر خوانندگان گرانمایه.
    از خواندن مقاله ارسالی سرکار خانم نازیلا دباغ بسیار متاسف شدم.
    نگارنده در این مقاله تنها به وظایف همسر نسبت به شوهر پرداخته و از وظایف شوهر در قبال همسر سخنی به میان نیامده است.
    سبک زندگی مشترک اسلامی هرگز با روحیات هیچ همسری سازگار نبوده و نخواهد بود.
    اینکه در زندگی مشترک مرد همزمان حق اختیار چندین همسر عقدی و بی نهایت همسر صیغه ای داشته باشد ، و زن حتی ذره ای از این اختیارات را نداشته باشد ظلم فاحشی در حق یک همسر است. هیچ زنی از داشتن حتی یک شریک در عشق و محبت شوهرش راضی نبوده ، نیست و نخواهد بود.
    اگر ارتباط عاطفی شوهر با همسر بر پایه صداقت ، برابری حقوق ، وفاداری بنیان گذاشته شود ، هرگز هیچ فردی چه از خانواده همسر و چه از خانواده شوهر قادر به دخالت در زندگی مشترک یک زوج همدل و هم مرام و همزبان نخواهدبود.
    نگارنده با افکار و باورهای قرون وسطایی به شرح وظایف زن در قبال شوهر پرداخته و هیچ صحبتی از برابری حقوق زن و مرد در زندگی مشترک و وظایف شوهر در قبال همسر نپرداخته است که این خود بسیار جای س<ال ، تعجب و تاسف است ، خصوصا که نگارنده یک زن است و حتی نیم نگاهی هم به ظلمی که به زنان این سرزمین رفته و میرود نکرده است، این بی تفاوتی نسبت به حقوق زنان از سوس یک زن ، تنها میتواند نشانگر افکار پوسیده و عقب مانده یک فرد بیسواد عامی ، فاقد هرگونه صلاحیت علمی ، اخلاقی و انسانی و شرافتی برای اظهار نظر در مورد موضوع علت های اختلاف در زندگی مشترک زوجین باشد.
    جز اظهار تاسف از بابت انتشار چنین مقاله سخیفی در این سایت وزین چیز دیگری را جایز به بیان نمیدانم .
    ک